Palautus
Sokos-verkkokaupasta ostetuilla käyttämättömillä tuotteilla on ilmainen 30 päivän palautusoikeus, joten ehdit rauhassa tutustua tuotteisiin. Jos haluat vaihtaa tuotteen, palauta tilaamasi tuote ja tee uusi tilaus verkkokaupassa.
Ohjeet palautukseen
Palautuksen ennakkoilmoitus voidaan tehdä sähköisellä palautuslomakkeella. Linkki palautuslomakkeelle löytyy sähköpostiisi lähetetystä ”Tilauksesi on matkalla” -toimitusvahvistuksesta.
Tarjoamme ostoksille pidennetyn palautusajan loppiaiseen 6.1.2025 asti Sokoksella, Sokos Emotionissa ja verkkokaupassa.
1. Ilmoita palautettavat tuotteet ennakkoon verkossa
Avaa ”Tilauksesi on matkalla” -sähköpostiviestin palautuslinkki. Valitse tämän jälkeen palautuslomakkeelta palautettavat tuotteet ja anna muut tiedot. Jos olet kadottanut sähköisen palautuslomakkeen linkin, voit kirjata palautettavat tuotteet paketin mukana tulleeseen lähetysluetteloon tai mihin tahansa paperille, josta löytyy lähetyksen tilausnumero ja palautuksen syy. Näin voimme varmistaa, että palautuksesi käsitellään asianmukaisesti.
2. Pakkaa tuotteet ja liimaa palautustarra pakkauksen päälle
Pakkaa palautettavat tuotteet huolellisesti alkuperäiseen tai sitä vastaavaan pakkaukseen. Huomioithan, että tuotteen omaa pakkausta ei voi käyttää palautuksessa: tuote pakataan aina alkuperäiseen toimituspakkaukseen tai vastaavaan. Liimaa toimituksen mukana tullut palautustarra pakkauksen päälle niin, että vanhat osoitetiedot peittyvät.
Mikäli Postin palautustarra on kadonnut, voit palauttaa tuotteen Postin palautustunnuksella. Katso ohje tähän ”Palautuksen lähetysohje” -kohdasta. Mikäli PostNordin palautustarra on kadonnut, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Jos palautat vaarallisia aineita sisältäviä VAK-tuotteita kuten spraypakkauksia, parfyymeja, hius- ja kynsilakkoja, palautuspakkauksen päällä täytyy olla varoitusmerkintä. Jos varoitusmerkintä puuttuu, tulosta varoitusmerkki Postin sivulta.
Mikäli kyseessä on suoratoimitustuote, palauta tuote suoratoimittajalle käyttämällä toimituksen mukana tullutta palautustarraa. Näin varmistat palautuksen mahdollisimman nopean käsittelyn. Mikäli paketin mukana tullut palautustarra on hukkunut, voit tarkastaa suoratoimituskumppanien palautusosoitteet ja palautustunnukset "Palautuksen lähetysohje" -kohdasta.
3. Palauta paketti automaattiin tai noutopisteeseen
Verkkokaupasta tilatut tuotteet voit palauttaa Postin tai PostNordin automaatteihin tai noutopisteisiin.
Verkkokauppa maksaa asiakaspalautusten ja virhetoimituksista johtuvien palautusten lähetyskulut, kun noudatat palautusohjeita. Mikäli tuote on toimitettu vapaavalintaisella kotiinkuljetuksella (9,90 €), palauttaminen on maksutonta ainoastaan noutopisteisiin. Emme vastaanota postiennakolla lähetettyjä asiakaspalautuksia.
Tilattujen tuotteiden määrä ei vaikuta toimituskulujen suuruuteen. Jos tilauksen tuotteista palautetaan vain osa, toimituskuluja ei makseta takaisin. Mikäli koko tilaus palautetaan, hyvitetään myös tilauksen perustoimituskulut.
Palautus Postin pakettiautomaattiin
Kiinnitä paketin mukana tullut palautusosoitetarra paketin päälle. Syötä paketin lähetystunnus (JJFI-alkuinen koodi) Postin verkkosivuilla ja palauta paketti mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin saamasi ohjeen mukaan. Voit myös varata palautuksen lokeroon OmaPosti-mobiilisovelluksella.
Palautus Postiin tai Postin toimipisteeseen
Kiinnitä paketin mukana tullut palautusosoitetarra paketin päälle. Voit tämän jälkeen palauttaa lähetyksen haluamaasi Postin palvelupisteeseen. Katso lähin Posti.
Palautus PostNordin automaattiin tai noutopisteeseen
Kiinnitä paketin mukana tullut palautusosoitetarra paketin päälle. Voit palauttaa tuotteen mihin tahansa PostNordin Smartmilen tai Pakettipisteen automaattiin tai PostNordin noutopisteeseen. Katso lähin PostNord palautuspiste.
Suurikokoisen tuotteen palautus
Jos tilasit suurikokoisen tuotteen kotiinkuljetuksella (toimituskulut 49,90 €), ota yhteyttä asiakaspalveluun sopiaksesi palautuksesta ja noudosta. Pidätämme oikeuden veloittaa palautuksesta aiheutuneet kustannukset.
Nouto myymälästä -tuotteen palautus
Kiinnitä paketin mukana tullut Postin palautusosoitetarra paketin päälle. Voit tämän jälkeen palauttaa lähetyksen haluamaasi Postin palvelupisteeseen. Katso lähin Posti.
Puuttuva palautustarra
Jos lähetyksen mukana toimitettu Postin palautustarra on kadonnut, voit palauttaa tuotteet alla olevan ohjeen mukaisesti.
1. Ilmoita palautettavat tuotteet ja peitä alkuperäiset osoitetiedot
Jos olet kadottanut sähköisen palautuslomakkeen linkin, voit kirjata palautettavat tuotteet paketin mukana tulleeseen lähetysluetteloon tai mihin tahansa paperille, josta löytyy lähetyksen tilausnumero ja palautuksen syy. Näin voimme varmistaa, että palautuksesi käsitellään asianmukaisesti.
Kirjoita pakkauksen päälle Sokoksen palautusosoite ja Postin palautustunnus:
S-Verkkokauppa Oy, Keuksuontie 1, Ovi P38, 04220 Sipoo, Postin palautustunnus: 671137
Suoratoimitustuotteet palautetaan aina tavarantoimittajan omalle varastolle:
Innojok Oy
Koivunoksa 11, 04200 Kerava, Merkki: Innolux, Postin palautustunnus: 683111
Valaisin Grönlund Oy
Voivalantie 22, 20780 Kaarina, Merkki: Design by Grönlund, Postin Palautustunnus: 683099
Finarte (INDIA) Oy
Kirkkokatu 1, 48100 Kotka, Merkki: Finarte, Postin Palautustunnus: 683110
Wendre Finland Oy
Satamatie 12, Hevossaari, 18100 Heinola, Merkki: Familon, Postin palautustunnus: 678572
Suomen Sähkötuonti C/o Logitri
Högbergin haara 10, Ovet 1–4, 04360 Tuusula, Merkki: Revamp, Postin palautustunnus: 678711
Joutsen Finland Oy
Pakkaskatu 6, 11120 Riihimäki, Merkki: Joutsen, Postin palautustunnus: 679800
VM Carpet Oy
Sähkötie 2-6, 01510 Vantaa, Merkki: VM-Carpet, Postin palautustunnus: 681369
Tammer Brands Oy
Taipaleentie 5, 13430 Hämeenlinna, Merkki: Fanni K, Postin palautustunnus: 682425
2. Vie palautus Postiin tai Postin noutopisteeseen
Mikäli lähetyksen mukana toimitettu PostNordin palautustarra on kadonnut, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Wolt-sovelluksella tilatun tuotteen palautus
Jos olet tilannut tuotteesi Wolt-mobiilisovelluksella, voit palauttaa tuotteet samaan myymälään, josta tilaus on noudettu. Woltin asiakaspalvelun tavoitat sähköpostilla support@wolt.com.
Palautuksen hyvitys
Hyvitämme palautuksen viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun palautus on vastaanotettu ja käsitelty varastollamme. Hyvitys tapahtuu ensisijaisesti samalla maksutavalla, jolla alkuperäinen tilaus tehtiin. Saat sähköpostivahvistuksen, kun palautus on käsitelty ja hyvitys on maksettu.
Verkkokaupan yleiset palautusehdot
Palautettavien tuotteiden tulee olla käyttämättömiä ja myyntikuntoisia, ts. puhtaita, vaurioitumattomia, hintalappujen tulee olla paikallaan, pakattuna alkuperäispakkauksiinsa sekä sisältää kaikki pakkauksessa olleet osat ja käyttöohjeet.
Käsittele tuotteita ja niiden pakkauksia varoen. Tuotteen arvo voi alentua, mikäli tuotetta on käytetty, tuote on pesty tai tuote on asennettu ja aktivoitu. Tuotteen arvon alennus vähennetään palautettavasta summasta.
Palautusoikeudet
Tarjoamme ostoksille pidennetyn palautusajan loppiaiseen 6.1.2025 asti Sokoksella, Sokos Emotionissa ja verkkokaupassa. Myymälöissä vaihto-oikeus on voimassa heti ostohetkestä ja koskee vain myymälästä ostettuja tuotteita. Jos haluat vaihtaa verkkokaupasta ostamasi tuotteen, palauta ensin tilaamasi tuote ja tee sen jälkeen uusi tilaus.
Palautusoikeus ei koske kuluttajansuojalain 6. luvun 16 §:n mukaisesti seuraavia tuotteita.
Tuotepakkauksistaan avatut hygienia- ja intiimituotteet kuten kasvomaskit, epilaattorit, partakoneet, hiustenhoitolaitteet ja -leikkurit, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume- ja verenpainemittarit, vuodevaatteet kuten tyynyt, peitteet, patjat sekä niiden suojat, lakanat ja tyynyliinat, nappikuulokkeet sekä hands-free-laitteet
Pelit, elokuvat, ohjelmistot, kosmetiikka tai muut sinetöidyt tuotteet, joiden tuotepakkaus tai sinetti on avattu
Digitaaliset tuotteet kuten e-kirjat ja äänikirjat
Mikäli sinulle on toimitettu väärä tuote tai se on viallinen, ota yhteyttä asiakaspalveluun ja palauta tuote saamiesi ohjeiden mukaan.
Verkkokaupassa ei ole vaihto-oikeutta. Jos haluat vaihtaa tuotteen, palauta tilaamasi tuote ohjeiden mukaan ja tee uusi tilaus verkkokaupassa.
Huolenpitovelvollisuus
Kuluttajansuojalain etäkaupan 6. luvun mukaisesti palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä tuotteita. Käsittele tuotetta varoen ennen ostopäätöksen tekemistä. Tuotteeseen on oikeus tutustua, mutta sitä ei saa ottaa käyttöön tutustumisen aikana ja siitä on pidettävä hyvää huolta. Sinetöitynä toimitettujen hygieniatuotteiden kuten vuodevaatteiden tai alusvaatteiden osalta sinettiä ei saa avata. Tekstiilituotteista ei saa poistaa hintalappua eikä tuotetta saa pestä ennen palautusta.
Jos olet käsitellyt palautettua tuotetta vastoin huolenpitovelvollisuuden ohjeita ja ottanut sen käyttöön, emme hyvitä tuotteen hintaa (arvonalennus jopa 100 %) ja perimme palautuksesta aiheutuneet posti- ja käsittelykulut. Ohjeiden vastaisesti palautettua tuotetta ei palauteta takaisin.
Hyvityksen maksaminen
Jos palautat tuotteen, joka on ollut edellytyksenä tilauksessa saadulle edulle, saatu etu mitätöityy ja edun summa vähennetään hyvitettävästä summasta.
Kuluttajansuojalain etäkaupan 6. luvun mukaan verkkokaupalla on oikeus olla hyvittämättä rahoja, kunnes se on saanut palautetun tuotteen tai tuotteet takaisin. Maksu palautetaan ensisijaisesti samalla maksutavalla, jolla alkuperäinen tilaus tehtiin. Maksusuoritus tapahtuu viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran hyväksytystä palautuksesta varastollemme.
Myymälästä ostettujen tuotteiden vaihto ja palautus
Voit vaihtaa tai palauttaa Sokos- tai Sokos Emotion -myymälöistä ostamasi käyttämättömän ja myyntikelpoisen tuotteen 14 vuorokauden sisällä ostamisesta kaikkiin myymälöihin: Sokos Emotion-myymälät ottavat vastaan kauneuden tuotteet, Sokos-tavaratalot kaikkien tuoteryhmien tuotteet.
Poikkeuksena ovat tuotteet, joita ei hygieniasyistä tai alan tavan mukaan voida vaihtaa. Näitä ovat elintarvikkeet, palvelutuotteet, lahjakortit, korvakorut, muut hygieniatuotteet (esimerkiksi tyynyt ja peitot) sekä mittatilauspuvut. Myöskään pelejä, elokuvia, CD-levyjä tai ohjelmalevykkeitä ei vaihdeta, jos sinetti ei ole ehjä. Myös kirjojen vaihdossa ja palautuksissa on rajoituksia.
Alusasut ja uima-asut voi palauttaa, jos tuote on käyttämätön ja hintalaput ovat kiinni tuotteessa.
Myymälästä ostettuja tuotteita palauttaessa muista ottaa kuitti mukaan.