Sisältöön
KuvituskuvaKuvituskuva

Kauneusbrändien eettiset ja sosiaaliset vastuullisuusohjelmat

Eettiset ja sosiaaliset vastuullisuusohjelmat tarjoavat mahdollisuuden tehdä tietoisia valintoja. Vastuullisuusohjelmien tavoitteena on kestävämpi ja oikeudenmukaisempi maailma. Tarkoituksena on panostaa työntekijöiden oikeuksiin ja ympäristöystävällisempiin käytäntöihin. Tutustu alta Chloén, Clarinsin ja Maybelline New Yorkin vastuullisuusohjelmiin.

Chloé

Chloélle keskeistä on luoda kauniita tuotteita, jotka ovat merkityksellisiä yhteiskunnalle ja planeetallemme. Chloé onkin esimmäinen luksusmuotitalo, jolle on myönnetty arvostettu B Corb -vastuullisuussertifikaatti vuonna 2021. Tämä on iso saavutus ja kertoo siitä, että brändi on edistyksellinen ja haluaa näyttää tietä muille. B Corp on yksi vaativimmista sertifioinneista, jossa arvioidaan tarkkaan brändin sosiaalisia ja ympäristövaikutuksia. Sertifioinnissa käydään läpi yli 300 kysymystä yrityksen hallintotavasta, työntekijöistä, yhteisöistä ja ympäristövaikutuksista.

Chloén missio onkin lyhyesti: Women Forward. For a Fairer Future.

Näitä samoja arvoja on käytetty ohjenuorana valmistettaessa yhä vastuullisempia ja ympäristöystävällisempiä Chloé-tuoksuja.

Tutustu Chloé-tuotteisiin

Mary’s Meals x Clarins: Yhdessä lasten hyväksi

Vuonna 1992 perustettu Mary's Meals on kasvanut yhdeksi maailman johtavista kouluruokailua tarjoavista hyväntekeväisyysjärjestöistä. Skotlannista lähtöisin oleva järjestö toimittaa aterioita joka koulupäivä lapsille yhteensä kahdeksassatoista maassa maailman köyhimmillä alueilla. Tällä hetkellä järjestö toimii Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Tärkeän ravitsemuksen lisäksi tarkoituksena on kannustaa lapsia jatkamaan koulunkäyntiä, oppimaan ja antaa toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Vuositasolla järjestö tukee yli 2,4 miljoonan lapsen ravitsemusta joka koulupäivä.

Clarinsin ja Mary’s Mealsin solmittu kumppanuus käynnistyi vuoden 2024 alussa. Clarins on sitoutunut tarjoamaan yli kolme miljoonaa ateriaa vuodessa ja tukemaan Mary’s Mealsin toimintaa, jonka tavoitteena on tarjota kolme miljoonaa päivittäistä kouluateriaa.

Yhteistyö toimii yksinkertaisella rahoitusmekanismilla, jossa kuluttajien tekemät Clarins-ostot ovat sidottu hyväntekeväisyysaloitteeseen. Määritettyjen kampanjoiden aikana kuluttaja saa ostoistaan matkakokoja sisältävän toilettilaukun tai Mary’s Meals -kassin, joista Clarins lahjoittaa 10 kouluateriaa jokaista annettua laukkua kohden. Toimintamalli on käytössä kaikissa Clarinsin tytäryhtiöissä maailmanlaajuisesti.

Clarins on mukana sosiaaliseen vastuuseen perustuvassa yhteistyössä täydellä sydämellä. Kumppanuus on osa Clarisin laajempaa tavoitetta tukea lasten oikeuksia ja hyvinvointia maailmanlaajuisesti.

Clarins otti ensimmäiset askeleensa kohti lasten aliravitsemuksen torjumista jo vuonna 2011, ja tähän mennessä brändi on mahdollistanut yli 41 miljoonan kouluaterian jakamisen kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lapsille.

Tutustu Clarins-tuotteisiin

Maybelline New York lanseeraa Pohjoismaissa nuorten mielenterveyttä tukevan Brave Together -ohjelman

Maybelline New York on käynnistänyt maailmanlaajuisen Brave Together -ohjelman, jonka tavoitteena on levittää tietoisuutta mielenterveysongelmista ja vahvistaa nuorten mielenterveyttä. Lisäksi sen tavoitteena on tarjota nuorille henkilökohtaista keskusteluapua yhdessä paikallisten voittoa tavoittelemattomien kansalaisjärjestöjen kanssa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Elintärkeä henkilökohtainen tuki

Nyt Pohjoismaissa lanseerattavan Brave Together -ohjelman tavoitteena on rikkoa mielenterveysongelmiin liittyvä stigma ja herättää aiheesta keskustelua. Hankkeen tavoitteena on myös auttaa rahoittamalla ja tekemällä yhteistyötä johtavien paikallisten järjestöjen, kuten Sekasin-chatin kanssa ja tarjota ilmaista verkkoneuvontaa. Sekasin-kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana kertoo, että keskusteluapu on tärkeää mielenterveysongelmissa. “On erittäin tärkeää, että nuorilla on joku, jolle voi puhua, kun elämä satuttaa. Nuoremmat sukupolvet kamppailevat ennennäkemättömällä tavalla. Siksi on tärkeää, että tarjoamme oikeanlaista tukea ja luomme kulttuurin, jonka avulla nuoret ja heidän läheisensä tietävät, että he eivät ole yksin. Heidän on kuitenkin tiedettävä, mistä apua saa. Siksi ohjelmat, kuten Brave Together, ovat tärkeitä ja voivat auttaa meitä tavoittamaan nuoria uudella tavalla.” Yhdessä Maybellinen kanssa he toivovat voivansa auttaa yhä useampia nuoria ja lisätä tietoisuutta mielenterveysongelmista.

Suorat linkit Sekasin-chattiin löytyvät Brave Together -sivustolta. Sivuston kautta saa tukea verkossa, neuvoja asiantuntijoilta ja koulutetuilta vapaaehtoisilta.

Tutustu Brave Together -sivustoon

Tutustu Maybelline New York -tuotteisiin